08 april 2009

"sommige mensen"

(zie ook postje hieronder)

We waren naar een nieuwe koelkast gaan kijken en terwijl de man van de winkel mij inlichtte over de de voordelen van de duurste, was zij in een grote vrieskast gaan zitten. De man had haar streng toegesproken.
'Sommige mensen zijn lief,' zeg ik, 'andere niet.'
'Ja,' zegt ze, 'sommige mensen zijn lief en de mama is een sommig mens.'
'Dat is waar,' zeg ik.
Het blijft een tijdje stil en dan vanuit het niets:
'... en papa is een slechte mens.'
Ik schrik van zoveel inzicht.
'Ah ja... papa is een slechte mens want papa heeft toch slechte ogen?'
Blij met deze uitleg, doe ik er nog een schep bovenop:
'Papa is ook een vàlse mens,' zeg ik, 'want papa heeft valse tanden.'
'Ja,' zegt ze 'papa is een valse en een slechte mens... maar ook wel een beetje een sommige mens.'
[...]

Uit 'Werk' van Josse De Pauw


Geen opmerkingen: